Friday, February 22, 2008

Supplication.

AMARAN: Bahasa yang digunakan tidak boleh diguna pakai untuk perkara2 formal.

Initial Mode: Homesick. HOMESICK.

Next week nak masuk week 5 dah. Week 5? Second semester? Nak habis first year dah? BIG YES.

Rasa macam baru semalam sampai UK. Rasa macam baru semalam tengok muka mum and dad in person. Rasa macam baru semalam aku main kejar2 dgn nazme. Rasa macam baru semalam aku dengki effa sampai dia nangis. Rasa macam baru semalam aku dengar suara baby zarif. Rasa macam baru semalam aku pergi breakfast makan roti canai dengan mum and angah aya. Rasa macam baru semalam aku bakar ayam bbq kat rumah masa birthday dad, abg n0rm@n dengan angah aya. Semuanya rasa macam baru semalam. SEMALAM.

[1] By the time! [2] Lo! Man is in a state of loss. (103:1-2)

Terlalu banyak benda yg berlaku yang buat aku terfikir. Buat aku fikir sampai tak larat nak fikir dah. Buat aku fikir sampai taknak fikir apa2 dah. Buat aku fikir sampai nak give up je. Buat aku fikir sampai aku rasa nak balik Malaysia dan tak nak duk Leicester dah. Buat aku fikir sampai aku terfikir benda2 merepek yg lain. Ya, syaitan memang tak pernah putus asa untuk menyesatkan anak2 nabi adam a.s.

[62] .. If you will grant me respite till the Day of Resurrection I shall uproot the whole of his progeny except only a few. [63] .. [64] Tempt with your call all whom you wish... and seduce them with rosy promises - and Satan's promise is nothing but a deception. (17:62-64)

Orang kata, bila berjauhan dengan family, kita tend to buat benda sesuka hati. Tapi.. kenapa aku sedikit pun tak terasa nak buat benda sesuka hati? Kenapa aku rasa setiap benda yang aku buat aku kena bagitau mum dgn dad dulu? Kenapa even sesuatu benda yang 'mesti' aku buat pun aku tak berani nak buat melainkan mum n dad bagi green light? Kenapa aku rasa sangat dependant on family sampai aku tak percaya kat orang lain kat sini? Kenapa aku rasa orang yang betul2 faham aku tak wujud kat bumi UK tapi semuanya kat bumi Malaysia (fine.. dan Ireland juge :P)? Kenapa aku banyak songeh dan banyak soal? Kenapa aku ni ngada2 sangat? Hahaha.. psycho nye la aku ni. Huhu.. Kenapa itu dan kenapa ini?

[30].. He said: "Surely I know what you do not know." (2:30)

Suatu ketika dahulu, aku dapat satu ujian emosi yang cukup hebat dariNya. Mungkin hebat bagi aku adalah yang paling cikai bagi orang2 hebat yang diuji olehNya yang lain. Tapi, sungguh hebat sampai mampu mengubah aku daripada seorang gadis yang agak naif (in a not very good way, if you get what I mean) sampai la jadi seorang gadis yang matang (dan ayu.. ewah.. Haha berangan ape sorg2 ni?). Dalam satu bulan Ramadhan dulu, hampir tiap2 hari aku doa kat Allah supaya bagi aku jawapan kepada ujian tu. Tapi atas kuasaNya, sampai sekarang aku tak dapat jawapan tu lagi. Tapi aku tak putus asa berdoa. Even, apa yang aku doa dulu adalah yang sebalik apa yang aku doa sekarang. Faham ke bahasa aku yang low-standard ni? Tapi tak kisah la. Aku hampir2 putus asa tapi, putus asa tu tak membantu langsung. Memang doa itulah the only senjata yang lagi hebat dari segala senjata nuclear ever existed on Earth yang mampu buat aku kuat untuk terus depend upon Him.

[39] All praise be to Allah Who, despite my old age, has given me Ishmael and Isaac. Surely my Lord hears all prayers. (14:39)

Minggu ni adalah minggu 'Islamic Awareness Week' yang di organise oleh Leicester Univ punya islamic society. Semalam aku pergi satu talk yang diberi oleh Syeikh Jih@ni kalau tak silap. Kalau silap, minta maaf la ye. Tajuk talk tu adalah 'Recognising God'. Bila speaker tu masuk hall je, aku rasa macam ada satu aura yang buat aku rasa nak nangis. Sejuk hati tengok muka ustad tu. Bercahaya muka ustad tu. Itula kelebihan yang Allah bagi kat ustad tu. Dan memang betul, ustad tu sangat2 la inspiring. Dan hampir semua non-muslim audience bagi komen "You are blessed. You inspire me." Dah nak masuk enam bulan aku duduk Leicester dan dah nak masuk sembilan bulan since I last went to E$Q, ustad ni berjaya buat aku menitiskan sedikit kaca yang berharga. Nasib baik bawak tissue. Haha.. SubhanAllah, AllahuAkbar, seorang perempuan mat saleh masuk Islam. Betapa cantik asma' Allah Al-Hadiyy, The Guide itu.

[15] People of the Book! Now Our Messenger has come to you: he makes clear to you a good many things of the Book which you were wont to conceal, also passes over many things. There has now come to you a Light from Allah, and a Clear Book [16] through which Allah shows to all who seek to please Him the paths leading to safety. He brings them out, by His leave, from darkness to Light and directs them on to the Straight Way. (5:15-16)

Ntahla. Tiba2 aku rasa macam nak join je E$Q team pegi USA. Fine, jauh sangat USA tu. Nak ikut pegi Holland la. Tinggalkan UK sementara, yang banyak sangat 'cubaan' untuk menyatukan umat Islam tapi sesama sendiri tak memahami antara satu sama lain. Sesama sendiri ada perception yang tidak menyenangkan. Siapa tahu mana lagi boleh aku lari dan pergi ke suatu tempat yang boleh membuka mata aku lebih luas? Bulan? Matahari? Pluto?

Final mode: Rupa2nya aku merindui Dia lebih dari yang lain :'(
photo taken by J. A.

O Allah, have Mercy on all the Muslimeen, and guide them. Guide me O Allah, and guide my parents, my siblings, my cousins, my aunts and uncles, my nephews and nieces and so forth. O Allah, I ask You to strengthen my iman and those around me. I ask You to soften my heart and to soften the hearts of the Believers. O Allah, forgive me for my shortcomings, for only You are Perfect. O Allah, Please Forgive me if I ever got too wrapped in a matter that I didn't have the time to utter Your Name. Amiin ya Rabbal 'Aalamiin.

p/s: aku masih belum bersedia untuk publicise blog ni. This is still my personal blog. Not for public reading. Tapi kalau aku dah dapat ilham untuk come out with 'another' blog, untuk tatapan ramai, I will let you (whoever you are) know :)

p/p/s: bak kata tak-ingat-siapa, kalau orang dah kahwin n dah ada rumah semua, boleh bagi hadiah ni. AKU NAK!! bukan!! bukan nak kahwin. aku nak hadiah ni :) Cuba tengok kat GALLERY. Modern dan cantik ok! Yang aku nak is under PRE-EMINENT RANGE, no 14:£55. Takde la mahal sangat. Hehe :P

No comments: