Tuesday, April 08, 2008

the broken bond II

Percaya tak kalau aku kata masa kat maahad dulu, masa aku form 1, kawan-kawan baik aku sume senior-senior form 5 especially classmate H. Batchmate aku brape ketol je aku kenal. Tapi tu semua dulu-dulu. 8 tahun yang dulu.

Kak @relyn. Kak d3ll. @f@r. fer0z. f@ri$ [<--ni classmate H jugak. Sekarang dia dah nak kawen dengan kawan aku kat maahad gak. Aku yg jadik org tengah dulu. Haha..Comel x? Kuikui..]. Ac0l. Kak m@rini. Kak fifi. Dan ramai lagi. Dan ada sorang ni yang selalu marah aku tak tentu pasal pastu baik balik. Yang selalu belanja aku McD. Yang selalu borak-borak dengan mak aku dalam fon. Yang selalu dengki aku sampai aku marah sangat sampai aku tido. Yang selalu balas kad raya aku guna kad raya yang aku bagi dia. Yang call aku pukul 2 pagi nak tanya hadiah apa nak bagi awek dia. Dan juga.. yang menjadi reason H marah dan benci aku sampai sekarang. Haha..

tepung[gandum]. Tu nickname dia kat chatroom dulu. Manusia yang aku pernah sangat benci. Tapi 'ex-bestfriend' aku yang sangat sporting and sangat cool. Yes, he used to be my super bestfriend. Sebelum aku kenal @thirah, izy, tik@h, s@r@h dan lain-lain. Dulu. 8 tahun yang dulu.

Hari ni, lepas 8 tahun berlalu, aku dapat tahu dia dah bertunang. Dengan awek dia tu. Aku sangat-sangat gembira. Tapi aku sedih. Sebab kitorg dah tak rapat macam dulu. Dia pernah sakitkan hati aku yang amat melampau sampai aku nangis-nangis ngadu kat Dad suruh telefon bapak dia. Haha.. Aku memang sangat benci dia dulu, sebelum dia jadik bestfriend aku. Sejak daripada tu, aku belajar satu benda. Jangan benci orang tu melampau-lampau sebab boleh jadik dia orang yang paling kita sayang satu hari nanti. Jangan sayang seseorang tu melampau-lampau sebab boleh jadik dia orang yang paling kita benci satu hari nanti. Dan memang betul, lepas 8 tahun, aku masih tak dapat lupakan tepung gandum yang pernah aku benci satu ketika dahulu.
photo taken by hud10_2000.
Suatu hari, Imam Al-Ghazali berkumpul dengan murid-muridnya lalu beliau bertanya (Teka Teki ) :

Imam Ghazali = "Apa yang paling jauh dari kita di dunia ini ?"
Murid 1 = "Negeri Cina"
Murid 2 = "Bulan"
Murid 3 = "Matahari"
Murid 4 = "Bintang-bintang"
Iman Ghazali = "Semua jawaban itu benar. Tetapi yang paling benar adalah MASA LALU. Bagaimanapun kita, apapun kenderaan kita, tetap kita tidak akan dapat kembali ke masa yang lalu. Oleh sebab itu kita harus menjaga hari ini, hari esok dan hari-hari yang akan datang dengan perbuatan yang sesuai dengan ajaran Agama".
Related article: the broken bond.

p/s: Congrats @li++.. Semoga berbahgia bersama f@!ry hingga ke akhir ayat :)

2 comments:

Anonymous said...

aih? ade jugak org panggil ex-bestfriend eh? to me, it's either he/she is my friend or i dont him/her at all... haha.

anyway ive made a blog for myself... again. made a subdomain out of my original domain name..

and now im thinking what im about to write... blah.

deynarashid said...

haha.. ade la kot kan? ntah.. dulu bestfren.. skrg dah 'break-up' so jadikla ex-bestfriend. THEORETICALLY, at least. heh..

i thought u have a blog dulu? mmg dah delete terus ke blog yg tu?

nway, selamat menjadi blogger yg dedikasi. huhu..