Wednesday, June 18, 2008

It's more than just being afraid

Aku ke Bristol hari tu. Dan aku menemui satu penemuan baru tentang diri aku. Selama ni, bukannya aku tak tahu tentang ‘fear’ aku tapi tak pernah tahu sejauh mana ke’fear’an aku itu. Selama ni ingatkan ‘takut’ main-main. Tapi tak. Aku ‘takut’ betul-betul rupa-rupanya. Kalau aku join program ‘Fear Factor’, mesti aku tarik diri kalau depa suruh aku buat stunt yang berkaitan dengan ‘fear’ aku ni. Kalau diorang paksa aku buat jugak, maybe aku akan memalukan diri dengan menangis depan seluruh manusia di atas muka bumi yang tengok siaran episod tu. Haha..

Tinggi.

Tak, aku bukan takut dengan orang tinggi. Tapi aku takut dengan ketinggian. Senang cerita, aku gayat pada ketinggian. Dan maksud aku dengan gayat adalah ‘sangat takut’!!

Aku ke Clift0n Suspensi0n Bridge. Menikmati keindahan alam ciptaan Tuhan yang sangat cantik dari atas bukit tu. Dan sememangnya, Suspension Bridge itu sangatlah tinggi sebenarnya. Tak tahulah tapi bagi aku tinggi la. Dan jambatan tu selalunya dijadikan tempat orang membunuh diri. Dekat dinding Suspensi0n Bridge tu ada diletakkan no telefon yang boleh dihubungi sebelum orang tu membuat keputusan utk membunuh diri. Aku rasa macam kelakar. Tapi mungkin tak kelakar di saat orang tu nak bunuh diri.
photo taken by brist0l_b0und.
Anyway.. masa nak jalan-jalan atas jambatan tu, aku rasa macam jambatan tu goyang-goyang. Aku hampir-hampir nak batalkan niat aku untuk cross jambatan tu. Seriously, pada saat dan ketika tu, aku baru betul-betul perasan yang aku sebenarnya sangat-sangat takut dengan ketinggian. Ni bukan takut main-main. Ni takut yang sampai aku rasa nak nangis. Hahahaha.. Orang sepatutnya jalan-jalan atas jambatan tu sambil menikmati keindahan alam sekeliling. Tapi aku tak. Aku jalan dengan lajunya sambil mata hanya tunduk tengok kaki aku berjalan. Tak mampu nak tengok kiri kanan. Takut terjatuh. Dan takut tak mampu nak selamatkan diri dan kamera tersayang.

On the way balik dari jambatan tu, aku nampak belon panas kat langit. Lalu aku menjerit keanak-anakan “Heyyyy bestnyee!! Nak naik hot air balloon laa!” kata aku dengan penuh keyakinan dan ke’syok-sendiri’an. Kawan aku membalas, “Haah, kat sini selalunya time summer memang banyak la hot air balloon and one of the cheapest jugak. So boleh la ko naik nanti!”. “Hooo cool gile! Takpe.. I’ll save that for my honeymoon lah,” kata aku dengan penuh kepoyoan sambil tersengih gedik [eeeyyyuuu!~] Tiba-tiba kawan aku lagi sorang mematikan lamunan aku, “Eh, ko kan gayat! Tak takut terjatuh tergolek ke masa kau tengok-tengok dari atas nanti?”

Dan memang, lamunan aku terus mati dan tidak hidup kembali. Mati forever. Aku tak tahu macam mana nak hidupkan balik lamunan aku tu. Susah!! Almost impossible!! Sigh..
photo taken by mohdfarif.
I used to tell a friend of mine, “The only way for you to overcome your fear is by denying. Deny your fear and you’ll free yourself bit by bit.” Now I found that the statement that was made by an immature yet 'perasan bagus' side of me is terribly ridiculous!! Maybe it is true to some extent that I am a 'denial' kind of person. And I'm afraid that I have to agree on that. Kesimpulannya, don’t be too philosophical and idealistic when you yourself didn’t know the truth you have never experienced.

No comments: