Thursday, June 19, 2008

Si Pelari Layang-Layang

A must watch movie:


If I must say, this movie is simply beautiful. The message behind it is very awe-inspiring. However, the downside is, it does not represent a good muslim lifestyle. Sangat obvious kot. Boleh jadi fitnah kepada Islam itu sendiri. Part tu memang aku agak insulted la tapi jalan cerita memang best. Part yang aku paling suka is masa Amir jan solat kat masjid kat Pakistan tu with Sami Yusof's song (Supplication) as the background music. Sangat 'cantik'!

All in all, cerita ni berjaya buat aku nangis. So maknenye best! :P

tkr
"Who are we in this complicated world?"
p/s: thanx to Qil@h for being the storyteller :D

4 comments:

Anonymous said...

salam..saye br sudah melihat cerite ini selepas membace blog kamu..saye sdh lame ingin melihat cerite ini.baru hari ini berkesempatan.

sgt2 tidak bersetuju bila kamu mengatakan ceriter ini best ,indeed not beautiful at all.saye peminat cerite sebegini..berbentuk documentary,reality and history dan sy sudah melihat byk ceriter sebegini.cerite ini plg tidak menarik dan...benci btol tgk ceriter ini...huhu

sy melihat cerite ini satu propaganda besar dr America.saye pernah bersembang dgn org Hazra sendiri dr afghan..cerite ini jauh dr realiti sebnar dgn aper yg digambr dlm filem ini...sy harap ceriter ini tidak mmbuat kamu menangis.is not worth it at all !!.kerana sy bertmbah benci kpd propaganda mereka slps melihat filem ini...sy rase kamu tahu saper yg mmbuat filem ini kan?

cinematography filem ini sgt2 lemah sgt tidak menarik...sgt2 tidak berboloi melihat nyer. sudahla menghina Islam.memberi gambaran buruk [homo scene ] ttg Islam dah ia bkn lah satu realiti..big lier!!.membuatkan sy sendiri raser terhina..

suggestion : sile tgk ceriter lbh baik..ceriter ini tidak rekemen ditonton dah ditangisi..

wsalam

deynarashid said...

huhu..

trime kasih kepada bro mks for your harsh [because i think not every person has a same way of thinking] yet VALID comment so i respect and appreciate that.

before i go further, mind you that my reply is NOT to disagree with what you said but i just want to JUSTIFY my point of view.

firstly, saya setuju dengan komen saudara tentang propaganda america tu. kalau dalam buku, dia siap cakap yg family hasan tu syiah, dan family amir tu sunni. dan from that film, mereka tunjukkan yg family hasan (iaitu syiah) lebih baik daripada family amir (sunni). dan mereka mengutarakan hudud dalam cerita tu nak menunjukkan betapa kejamnya Islam which bagi saya, Hudud is not all about punishing people tp ye la, depa pun tak paham hudud tu ape. main suka hati je nak letak dlm movie tu. memang sangat bias la. itu saya tak nafikan.

cuma satu je saya tak boleh komen apa2 iaitu pasal orang2 taliban di sana. saya kurang info mengenai mereka dan saya x pernah cakap secara personal dengan mana2 org hazra sebagaimana yg pernah saudara lalui so, i respect your point. thanx for sharing. walau apa2 pun, saya mmg sgt yakin yang apa yg ditunjukkan dalam cerita tu mmg bukanlah perkara yang sebenar.

HOWEVER..

bagi saya, terpulanglah kepada individu tu utk rate cerita ni macam mana pun. sebab saya mungkin tgk cerita ni dari sudut pandang yg lain drpd saudara. saya cuma kata cerita ni 'cantik' dan 'awe-inspiring' dari segi hubungan kemanusian yang ditonjolkan. tak wajar ke saya menangis bila tgk hasan tu kena liwat? dah la muka budak kecik tu sangat innocent. sedih la bila tgk dia digunakan sebegitu. tak wajar ke sy nangis bila sy tgk seorang anak tu kematian ayah? tak wajar ke sy nangis bila tgk amir tu insaf dan solat di masjid (maybe dia dah lama tinggalkan solat). dah la ade lagu sami yusuf yg best. huhu.. tak tahulah tp saya rasa part2 tu menyedihkan.

lagipun, bila saudara kata cerita ni menghina Islam dan memberi gambaran buruk tentang Islam, tak perlu pergi jauh2. filem2 Melayu di Malaysia sendiri sudah cukup. tak perlula saya sebutkan filem mana tp kadang2 tu lagilah melampau keburukan yg ditunjukkan. tapi baguslah kalau saudara terasa terhina dengan filem kite runner ni sebab tu menunjukkan yang saudara faham dan tahu perkara sebenar tentang Islam. Ada sesetengah kawan saya tak heran pun part2 hudud tu, part2 yg sort of 'menghina' islam sebab depa mungkin takde kesedaran yg saudara ada. tapi kalau saudara rasa terhina dengan filem ni tapi TIDAK rasa terhina dengan filem2 melayu yang teruk2 tu (saya tak kata semua filem melayu teruk), sy rasa agak kurang adil penilaian sebegitu.

dari segi cinematography pulak. Haha.. part ni paling best. saya bukanlah seorang pengkritik filem yg hebat. dan saye pun bukanlah yg jenis particular bab ni sebab sy tgk cerita ni pun streaming online je yang mmg low quality punye filem. hehehe.. so, depends kot siapa yg jenis kisah dan siapa yg jenis x kisah.

all in all, saya tetap rasa filem ni patut ditonton. bagi saya filem ni banyak je nilai positif yg boleh diambil. tapi bahaya kalau orang yang x faham Islam sebab boleh jadik lain pulak jadinya. bab tidak patut ditangisi pulak, hahaha tu terpulanglah. dah saye ni jenis yg sentimental dan emotional nak buat mcm mana. huhu..

p/s: maybe menjadi pengajaran buat saudara mks supaya tidak menonton sesuatu filem tu berdasarkan review yang 'tak lengkap langsung' yg diberikan oleh orang yg saudara tak kenal. tak pun, maybe boleh assess review orang lain jugak. saya ni memang jenis yg complicated sket so org yg kenal saya maybe faham ape yg saya cuba sampaikan. apa2 pun, I REALLY APPRECIATE YOUR COMMENT. ntah kenapa saya rasa mcm ada belajar 'something' jugak drpd komen saudara. huhu..

terima kasih sekali lagi..

Anonymous said...

nice respond..I like that..sorry if the comm too harsh...doesn't mean to hurt anybody.no offence.:)

btw I think you are my little sis friend..I think so...hoho

thanks for the good long respond..

Lutfi Belwael said...

My favorite part of the movie:

"Would I ever lie to you Amir agha?"
"I don’t know. Would you?"
"I’d rather eat dirt."
"Really? You’d do that?"
"Do what?"
"Eat dirt if I told you to."
"If you asked, I would. But would you ask me to?"

You should watch "The Diving Bell and The Butterfly".