Wednesday, June 25, 2008

Sunny Rain

~Ketika senyuman terkuntum di muka, tangisan di hati hanya Dia yang tahu~
Semalam dia telefon. Lepas dapat sms daripada aku. Aku dengar suara dia. Aku rasa sayu sangat. Rasa macam nak nangis sangat. Tapi aku sabar. Aku tahan. Aku tau dia sedih yang teramat. Kalau aku nangis, nanti dia nangis. Hehe..

Dulu, first time aku jumpa dia, pandang pun tak. Bukan sombong. Tapi sebab aku memang tak kenal kebanyakan orang kat situ termasuklah dia. Aku selalu la dengar cerita pasal dia sebab dia antara orang yang femes, antara orang yang menjadi pujaan hati. Ewah.. haha.. Tapi aku tak kenal dia. Aku tengok dia dari jauh je. Lepastu, belum sempat aku kenal dia, kitorang terpisah.

Selepas beberapa tahun kitorg dipisahkan dengan jarak yang jauh, aku jumpa dia balik. Tapi kenal gitu-gitu je la. Masa berlalu, entah macam mana Tuhan tautkan hati kami. Nak kata baru berkenalan, rasa macam dah kenal lama tapi baru sekarang aku dapat rasa kemanisan hubungan kami.

Walaupun aku dan dia mempunyai hubungan yang istimewa, kami tetap dipisahkan dengan jarak yang jauh. Sangat jarang dapat jumpa. Yang menghubungkan kami hanyalah YM dan sms. Tapi masing-masing sibuk, jarang dapat berborak-borak.

“Take care, Dina. Jangan lupa plan kita!! Aku masih menanti hari dapat spend time dengan kau,”

Masa tu, aku dah plan masa depan macam-macam dengan dia. Kahwin. Honeymoon. Tapi tak sampai beberapa bulan, aku dapat berita yang dia akan menamatkan zaman bujang dia. Aku tak tahu nak rasa apa. Rasa gembira ada. Tapi aku sedih sebab aku tak dapat nak bersama dengan dia lagi lepas ni. Baru je hubungan kami berputik, ada orang lain yang masuk line. Tapi apa aku boleh buat. Sebagai seorang kawan, aku sangat gembira. Tapi jauh di sudut hati, ada sedikit kesedihan.

“Dina, kau kawan pertama yang aku bagitau ni. Aku akan make sure kau free masa tarikh akad aku. Kalau tak, memang aku menangis kalau kau tak datang,”

Aku masih ingat kata-kata dia. Sejak aku dapat berita tu, memang aku tak sabar-sabar nak balik Malaysia. Aku dah bagitau mak aku suruh tempahkan baju istimewa untuk hari itu. Jauh mak aku pergi sampai ke KB untuk beli kain. Hehe.. Sejak aku dapat berita tu, aku sentiasa mengira saat dan detik waktu. Ramai orang nak buat appointment dengan aku masa cuti ni [cewah, bajet femes ke?] tapi aku kata aku tak free sebab nak spend time dengan dia sebelum dia bersama dengan orang lain. Walaupun aku rasa sedih dia akan diambil orang, tapi aku nak berada di sisi dia di waktu istimewa tu. Aku nak jadi saksi kepada saat-saat bahagia dia.

Aku bangga dengan dia. Sebab dia begitu tabah menghadapi segala dugaan dalam perjalanan menuju ke situ. Sekali sekala, dia akan mengadu dekat aku semua masalah. Dia akan cerita kat aku segala perkembangan.

“Thanx Dina, for always being there. Tiba-tiba rindu pulak dekat kau,”

Aku terharu. Aku terharu sebab dia pilih aku untuk kongsi segala masalah dia. Baru aku rasa manisnya hubungan kami. Tapi sayang. Kelak, dia sudah ada orang lain untuk berkongsi hidup dengan dia. Aku sedih sebab aku tak pasti sama ada dia akan menjadi tempat aku berkongsi masalah aku. Masa tu, mungkin dia ada hidup peribadi dia sendiri.

Namun, kita hanya merancang dan Allah adalah sebaik-baik Perancang. Apa aku dan dia rancang selama ni, kini hanya tinggal angan-angan yang tak mungkin dapat direalisasikan.

“Dear N, I’m sorry that I have to tell you this. As much as I’m disappointed about it, I know you will feel the same. I failed my exam. And I have to sit for the qualifying examination. I’m going back to Malaysia this Friday but I’ll be coming back for the exam next month. Unfortunately, my flight back to Malaysia will be on the same day as your special day. I’m sorry that I’m not going to make it. Aku sangat sedih :( but I’m sure it will be your happiest day, even without having me besides,“

Aku hanya mampu sms dia. Aku tak mampu nak call dia. Sebab aku tak mampu nak dengar suara dia. Aku tahu dia sedih. Tapi aku yakin dia faham dengan kesedihan aku sendiri. Lepas dia call aku semalam, terbayang-bayang wajah dia dalam kepala aku.

Walau sejauh mana kesedihan aku sebab tak dapat nak ada di sisi dia di waktu istimewa itu, walau sejauh mana kesedihan aku sebab tak dapat nak spend time dengan dia, Allah lebih mengetahui apa yang terbaik untuk dia. Dan aku.

Biarlah ini menjadi satu kekecewaan bagi aku tapi yang penting, saat-saat yang bakal dia hadapi nanti akan menjadi satu kebahagiaan buat dia. Dan itu lebih membahagiakan aku.
xxxxxxxxxxxxxxxxx

Yesterday was a history. In one day, I had learnt so much that I won’t regret it even for a second. No matter how much tears I have shed, how much prayers I have recited, no one could ever replace the feelings I have inside. But that does not matter anymore. What really matters right now is to have a strong faith and hoping that He would accept all my time and energy that I have spent. Hoping that He would guide me to the right path. Hoping that one day, I will get my ultimate wish materialised. Dan itulah kebahagiaan yang teragung.

So, I’m going back this Friday. I know things won’t be the same now. I might be out of reach for a while. I want to exclude myself from all sorts of distraction. I want to spend most of my time with my family. I want to prepare myself for the better. And I want to shape myself into someone whom He can give His love to.
photo taken by KochiLochi™.
"Berserah sajalah kepada Allah. Allah Maha Mengetahui dan Dia tahu apa yang terbaik untuk kita. Kalau Allah tak kabulkan apa yg kita mahu, redha sahajalah dengan ketentuanNya. InsyaAllah Dia kabulkan doa kita pada waktu lain dgn sesuatu yg lebih baik atau dengan cara yang lebih baik. InsyaAllah.." - Thanx, R :)

2 comments:

Anonymous said...

Dear Dina,
Banyakkan bersabar ya..Ada sesuatu yang bakal menanti suatu hari nanti yg kita tak tahu..
Banyakkan berdoa agar sentiasa diberi petunjuk untuk meneruskan hidup ini....

-m.i.s-

deynarashid said...

Dear m.i.s,
Tak tahu nak kata apa dah. Huhu.. 'Thank you' is definitely not enough. But anyhow, thanx for your comment :) Although i don't know who you are, your comment really does bright up my day. May He bless you now, tomorrow, in the future and in the hereafter :)